Bij ImagineNation™ vieren we 10 jaar als een wereldwijd advies-, leer- en coachingbedrijf op het gebied van innovatie. Gedurende deze tijd hebben we enkele veelvoorkomende patronen geïdentificeerd die mensen vertonen als gevolg van zich ongemakkelijk, bevroren, inert, koppig en weerstand tegen innovatie voelen. Met als resultaat dat veel organisaties, teams en leiders achteruit lijken te lopen alsof ze slaapwandelen door deze tijd in hun leven. Tegelijkertijd weten we waarom innovatie transformationeel is en waarom het in deze tijd belangrijker dan ooit is om te innoveren. Evenals om veerkrachtig en adaptief te zijn om te groeien en te stromen in de huidige chaotische BANI-omgeving. We weten ook precies wat transformatieve innovatie inhoudt, en hoe we mensen in staat kunnen stellen en toerusten om op nieuwe manieren verbinding te maken en samen te werken om constructieve en duurzame verandering teweeg te brengen in een wereld vol onbekenden.
Vormgeven aan het volgende normaal
Volgens een recent artikel van McKinsey and Co “De toekomst is niet meer wat het was: Gedachten over de vorm van het volgende normaal” de coronaviruscrisis is een “wereldveranderende gebeurtenis” die zowel het tempo als de schaal van innovatie op de werkplek afdwingt.
Beweren dat bedrijven gedwongen worden om meer te doen met minder en dat velen betere, eenvoudigere, goedkopere en snellere manieren vinden om te werken. Beschrijven hoe innovatieve gezondheidsstelsels, door noodzaak, beperkingen en tegenspoed, dit moment in de tijd hebben uitgebuit om te innoveren:
“De urgentie om COVID-19 aan te pakken heeft ook geleid tot innovaties in de biotechnologie, de ontwikkeling van vaccins en de regelgevende regimes die de ontwikkeling van geneesmiddelen regelen, zodat behandelingen sneller kunnen worden goedgekeurd en uitgeprobeerd. In veel landen zijn de gezondheidsstelsels moeilijk te hervormen; deze crisis heeft de moeilijkheid veel gemakkelijker gemaakt om te bereiken. Het resultaat moet een veerkrachtiger, responsiever en effectiever gezondheidssysteem zijn”.
We weten allemaal dat het onmogelijk is om te weten wat er in de toekomst zal gebeuren en dat het mogelijk is om de lessen uit het verleden, zowel ver als recent, te overwegen. Neem op basis daarvan een time-out, wees hoopvol en denk optimistisch over de toekomst. Proactief zijn en innoveren om vorm te geven aan het soort toekomst dat we allemaal willen hebben, door constructieve en duurzame veranderingen aan te brengen die bijdragen aan het algemeen belang.
Strategisch beslissen om te innoveren
Strategisch beslissen om te innoveren, is de eerste, verplichte, krachtige en impactvolle hefboom die organisaties, teams, leiders en individuen kunnen gebruiken om constructieve en duurzame verandering teweeg te brengen, te verankeren en te ondersteunen die echte voordelen oplevert:
- Omgaan met en oplossingen vinden voor een wereld vol complexe en concurrerende sociale, maatschappelijke en politieke problemen die moeilijk op te lossen zijn en niet verdwijnen.
- Beter aanpassen aan, reageren op en behendig zijn in snel veranderende omstandigheden, onzekerheid, instabiliteit en willekeurige en onverwachte Black Swan-gebeurtenissen, zoals de wereldwijde Covid-19-pandemie.
- Word zowel mensgericht om mensen te helpen bij het beheren van hun transitie door de uitdagingen van de wereldwijde pandemie als hen in staat te stellen gebruik te maken van het scala aan versnellende technologische vooruitgang in het digitale tijdperk.
- Ontwikkel strategieën voor maatschappelijk verantwoord ondernemen, duurzaamheid, diversiteit en inclusie die praktisch zijn en kunnen werken en hun beloften echt waarmaken.
- Concurreer door lean en agile start-up-methodologieën toe te passen en ermee te experimenteren en profiteer van de kansen en mogelijkheden van de nieuwe modellen van de wereldwijde ondernemerschapsbeweging voor leiderschap, samenwerking en experimenten.
- Sluit u aan bij de veranderende dynamiek en trends op de werkplek als gevolg van de pandemie, waaronder WFH, de “zachte berusting” en de eisen van een hybride werkplek.
- Verschuiving van individueel, groeps- en collectief bewustzijn naar samenwerking en experimenteren op manieren die het vertrouwen herstellen dat verloren is gegaan door incompetentie, corruptie, hebzucht en oneerlijkheid.
- Reageer creatief om te voldoen aan de steeds diverser wordende reeks klantverwachtingen en keuzes die worden gemaakt rond waarde.
Belangrijk om te innoveren – drie elementen
Om te profiteren van het leven in een geglobaliseerde wereld, waar we onderling verbonden zijn door technologieën en waarden en waar we een onderling verbonden structuur van de werkelijkheid hebben, kunnen we:
- Accepteer dat door innovatie geleide groei absoluut cruciaal is, en heb doelen en bereidheid om te investeren in nieuwe schaalbare bedrijfsmodellen, snelle en effectieve ontwikkeling, en lanceer processen om deze te weerspiegelen.
- Investeer in een coherente, tijd-risico gebalanceerde portfolio van initiatieven en zorg voor de middelen om ze op schaal, strategisch, te leveren om te innoveren op de juiste markt, tegen de juiste prijs, op het juiste moment en via de meest effectieve kanalen.
- Een ecosysteembenadering aannemen om zich aan te passen en te groeien door zowel interne als externe netwerken te creëren en te kapitaliseren, en stakeholdermanagement door ontwikkeling ecosystemen van werknemers – een structuur die bestaat uit onderling afhankelijke actoren, zowel binnen als buiten de organisatie, die werken aan het nastreven van zowel individuele als collectieve doelen.
Probleemoplossing, cultuurverandering en het verbeteren van het leven van mensen
Het is belangrijker dan ooit om innovatie transformationeel te maken, zodat het constructieve en duurzame verandering teweegbrengt, door voort te bouwen op drie cruciale succesvolle vaardigheden:
- Het probleem of de kans zien en aanvoelen:
- Welk probleem lossen we op? En is er een klant die wil betalen om dat probleem opgelost te krijgen?
- Welk probleem lossen we op voor de klant? Wie heeft dit nodig?
- Wat zijn de mogelijkheden en kansen voor ons? En is er een klant die wil betalen om deze kans te laten realiseren?
- Wat zijn enkele van onze sterke punten? Wat zijn enkele van de dingen die we goed doen waarop we kunnen voortbouwen of die we kunnen benutten?
- Verandering van de cultuur:
- Waar zijn we vandaag? Waar willen we in de toekomst zijn?
- Wat zijn onze heersende denkwijzen? Hoe kunnen we hun impact meten en contextualiseren? Welke mentaliteit kunnen we omarmen om ons aan te passen en te groeien in een onzekere wereld?
- Hoe bereid en ontvankelijk zijn we om verandering echt te omarmen?
- Wat moeten we afleren en opnieuw leren om ervoor te zorgen dat onze mensen ruimdenkend, hartelijk en bereid zijn om de gewenste verandering te belichamen en door te voeren?
- Hoe betrokken en gepassioneerd zijn onze mensen bij het oplossen van problemen?
- Hoe kunnen we de collectieve intelligentie van onze mensen gebruiken om problemen op te lossen en kansen te benutten?
- Technologieën, processen, artefacten en gedragingen afstemmen als een holistisch systeem:
- Wat is onze risicobereidheid? Hoe definiëren we risico in onze context?
- Welk type innovatie willen we strategisch plannen en ondernemen?
- Welke oude verouderde technologieën voldoen niet meer aan uw behoeften? In welke nieuwe technologieën zou u bereid zijn te investeren voor de toekomst?
- Welke disciplines zijn aanwezig om ervoor te zorgen dat mensen een gemeenschappelijk begrip hebben van de belangrijkste processen en zich houden aan het beheer ervan?
- Hoe zorgen we ervoor dat iedereen gemotiveerd en bekwaam is om te innoveren?
- Hoe zorgen we ervoor dat mensen worden erkend, beloond en georganiseerd om herhaaldelijk te innoveren?
- Wat zijn de belangrijkste denkwijzen en gedragingen die mensen in staat stellen en toerusten om herhaaldelijk te innoveren en oplossingen te ontwerpen met de eindklant in gedachten?
Word een veerkrachtige verschilmaker
Zoals velen van ons weten, waren Toys R Us en Blockbuster enorme bedrijven die enorm succesvol waren; dit kwam echter allemaal tot een einde omdat ze niet innoveerden.
We kunnen dit lot allemaal vermijden door te kiezen voor innovatie en constructieve en duurzame verandering te creëren door:
- Dat accepteren en erkennen om te overleven en te gedijen in een BANI-wereld, waar noodzaak nog steeds de moeder van alle uitvindingen is, en de urgentie om dit te doen belangrijker is dan ooit.
- Onze eigen weerstand tegen innovatie identificeren, begrijpen en ermee omgaan, veilig en proactief, en weerstand omzetten in veerkracht, om veilig te innoveren.
- Begrijpen waar we nu staan en vervolgens de kloof beoordelen met wat we in de toekomst willen zijn, en de risico’s verkleinen van zowel het dichten van de kloof als het wijd open laten van de kloof.
- Leiders, teams en individuen in staat stellen om nieuwe manieren te verbinden, verkennen, ontdekken en navigeren om commercieel levensvatbare, waardetoevoegende, constructieve en duurzame veranderingen en resultaten te benaderen en te realiseren.
- Gebruikmaken van innovatie om een organisatie, een bedrijf, de manier waarop mensen leiden en samenwerken te transformeren, om de kwaliteit van het leven van mensen te verbeteren op een manier die ze waarderen en koesteren.
“Om louter adequaatheid te overstijgen en een stempel van creatieve transcendentie op de wereld te drukken, organisaties moeten stoppen met achteruit lopen, een pad volgen dat al is gebaand. Het motto van de Britse Special Air Service is: “Wie durft, wint.” Het is tijd voor bedrijven om gedurfd en geïnspireerd te zijn en naar de horizon te kijken. De volgende grote innovatie is daar. Heb jij het lef om het te creëren?”
Maak je een fundamentele keuze om te innoveren?
Volgens McKinsey en co “Het punt is dat waar de wereld terechtkomt een kwestie van keuze is – van talloze beslissingen die genomen moeten worden door individuen, bedrijven, regeringen en instellingen”.
Maak je een fundamentele keuze om de huidige crisis te gebruiken om te leiden tot een uitbarsting van innovatie, productiviteit, veerkracht en verkenning in een verbonden wereld om de constructieve en duurzame veranderingen te creëren die we allemaal willen hebben?
Of blijf je achteruit lopen en slaapwandelen door het leven, en er niet in slagen om van dit moment in de tijd te profiteren, om te innoveren en door te gaan met het leven met hetzelfde denken dat de huidige reeks resultaten veroorzaakt, die velen van ons niet willen hebben?
Lees meer over ons werk bij ImagineNation™
Lees meer over onze collectieve leerproducten en -hulpmiddelen, waaronder het Coach for Innovators, Leaders, and Teams Certified Program, gepresenteerd door Janet Sernack. leeftijdsgenoten gedurende 9 weken, vanaf dinsdag 7 februari 2023.
Het is een gemengd en transformationeel veranderings- en leerprogramma dat je een diep begrip geeft van de taal, principes en toepassingen van een ecosysteemfocus, mensgerichte benadering en opkomende structuur (Theory U) voor innovatie en het bijscholen van mensen en teams en hun toekomstige fitheid ontwikkelen, binnen uw unieke innovatiecontext. Lees meer over onze producten en tools.