Franz Kafka was vooral sceptisch over gelijkenissen. “Velen klagen dat de woorden van wijzen altijd slechts gelijkenissen zijn en in het dagelijks leven geen nut hebben”, zei hij schreef. “Als de wijze zegt: ‘Ga erheen’, bedoelt hij niet dat we naar een echte plaats moeten oversteken… hij bedoelt een fabelachtig ginds… dat hij niet nauwkeuriger kan aanduiden, en daarom kan hij ons hier ook niet in het minst helpen.
Zakelijke experts daarentegen geven de voorkeur aan gelijkenissen, waarschijnlijk omdat het vertellen van eenvoudige verhalen de mogelijkheid biedt om tegelijkertijd zowel volks als wijs over te komen. Als Warren Buffet zegt: ‘Pas als het eb is, ontdek je wie er naakt heeft gezwommen’, klinkt dat niet zozeer als een vermaning.
Door de jaren heen heb ik gemerkt dat sommige van de beste zakelijke gelijkenissen over apen gaan. Ik weet niet zeker waarom dat zo is, maar ik denk dat het iets te maken heeft met het buiten beschouwing laten van intelligentie. We zijn vaak geneigd onszelf voor te stellen als de slimme held van ons eigen verhaal en we negeren simpele waarheden. Dat is misschien de reden waarom gelijkenissen van apen ons zoveel te leren hebben.
1. Bouw de #MonkeyFirst
Als ik met leidinggevenden werk, hebben ze vaak een baanbrekend idee waar ze enthousiast over zijn. Ze beginnen me te vertellen wat een geweldige kans het is en hoe ze perfect gepositioneerd zijn om ervan te profiteren. Wanneer ik echter wat dieper begin te graven, blijkt dat er een grote barrière is om dit te laten gebeuren. Als ik ernaar probeer te vragen, sluiten ze gewoon af.
Een van de redenen dat dit gebeurt, is dat er een fundamentele spanning bestaat tussen innovatie en bedrijfsvoering. Operationele leidinggevenden hebben de neiging zich te concentreren op het identificeren van duidelijke benchmarks om de voortgang bij te houden. Dat is prima voor een typisch project, maar als je iets echt nieuws en anders probeert te doen, moet je het onbekende direct onder ogen zien.
Bij Google X, de ‘moonshot factory’ van de techgigant, is de mantra #MonkeyFirst. Het idee is dat als je een aap Shakespeare op een voetstuk wilt laten reciteren, je begint met het trainen van de aap, niet met het bouwen van het voetstuk, want het trainen van de aap is het moeilijkste. Iedereen kan een voetstuk bouwen.
Het probleem is dat de meeste mensen beginnen met het voetstuk, omdat het is wat ze kennen en door het te bouwen, kunnen ze vroege vooruitgang tegen een tijdlijn laten zien. Helaas kom je nergens met het bouwen van een voetstuk. Tenzij je de aap daadwerkelijk kunt trainen, is werken op het voetstuk verspilde moeite.
De moraal: zorg dat je de kern van het probleem aanpakt en geen tijd verspilt aan randzaken.
2. Laat je niet meeslepen door Coin Flipping Monkeys
We leven in een wereld die prestatie aanbidt. Sportsterren die nog nooit op kantoor hebben gewerkt, krijgen hoge vergoedingen om voor zakelijke doelgroepen te spreken. Miljardairs die nog nooit een beat hebben gelopen, spreken zich uit over hoe ze misdaad kunnen bestrijden (zelfs als ze investeren bij wapenfabrikanten). Anderen vinden het leuk trouwen opvattingen over onderwijs, hoewel ze nooit les hebben gegeven.
Velen zeggen dat je succes niet kunt tegenspreken, maar overweeg dit gedachte-experiment: doe een miljoen apen in een wedstrijd om munten op te gooien. De winnaars in elke ronde winnen een dollar en de verliezers haken af. Na twintig rondes zijn er nog maar twee apen over, die elk $ 262.144 winnen. De overgrote meerderheid van de andere apen vertrekt met slechts kleingeld.
Hoeveel zou u de winnende apen betalen om te spreken op uw bedrijfsevenement? Zou u hen uitnodigen om uw bedrijf te adviseren? Op je bord zitten? Zou u geïnteresseerd zijn in hun mening over het opvoeden van uw kinderen, het investeren van uw spaargeld of het maken van carrièrekeuzes? Zou je proberen hun succes bij het opgooien van munten te repliceren? (Misschien zit het allemaal in de pols).
De waarheid is dat toeval en geluk een veel grotere rol spelen bij succes dan we graag toegeven. Einstein werd bijvoorbeeld de beroemdste wetenschapper van de 20e eeuw, niet alleen vanwege zijn ontdekkingen, maar ook vanwege een onwaarschijnlijk toeval. Echte prestaties zijn moeilijk te beoordelen, dus zoeken we naar signalen van succes om ons oordeel te sturen.
De moraal: de volgende keer dat u iemand beoordeelt, hetzij op basis van hun succes of gebrek daaraan, vraag uzelf dan af of u daadwerkelijke prestaties of veelbetekenende tekenen van succesvol opgooien van munten beoordeelt. Het is moeilijker om het verschil te zien dan je zou denken.
3. De stelling van de oneindige aap
Er is een oud gedachte-experiment genaamd de Infinite Monkey Theorem, dat griezelig verontrustend is. Het basisidee is dat als er een oneindig aantal apen op een oneindig aantal toetsenborden zou pikken, ze na verloop van tijd het complete werk van Shakespeare, Tolstoj en elk ander literair meesterwerk zouden produceren.
Het is een verbijsterende gedachte omdat wij mensen trots zijn op ons vermogen om patronen te herkennen en te evalueren. Het idee dat iets waar we zoveel waarde aan hechten willekeurig kan worden gegenereerd, is buitengewoon verontrustend. Toch is er een hele tak van de wiskunde, genaamd Ramsey-theoriegewijd aan de studie van hoe orde ontstaat uit willekeurige gegevenssets.
Hoewel de stelling van de oneindige aap natuurlijk theoretisch is, dwingt de technologie ons om de reële dilemma’s die het met zich meebrengt, onder ogen te zien. Bijvoorbeeld muziekwetenschapper en componist David Cope heeft kunnen creëren algoritmen die originele muziekwerken produceren die zo goed zijn dat zelfs experts niet kunnen zien dat ze door een computer zijn gegenereerd. Dus wat is de waarde van menselijke inbreng?
De moraal: net als bij de wedstrijd om munten op te gooien, laat de stelling van de oneindige aap ons confronteren met wat we belangrijk vinden en waarom. Wat is het verschil tussen dingen die door mensen zijn geproduceerd en identieke werken die door een computer zijn gegenereerd? Zijn het de woorden van Tolstoj die zijn verhalen betekenis geven? Of is het de bedoeling van de auteur en het feit dat een mens iets belangrijks probeerde te zeggen?
Apen overal om ons heen voorstellen
GH Hardie, algemeen beschouwd als een genie, schreef dat “Intelligentie voor elk serieus doel een heel klein geschenk is.” Wat hij bedoelde was dat zelfs in puur intellectuele bezigheden, zoals zijn vakgebied nummer theorie, er zijn dingen die veel belangrijker zijn. Het was ongetwijfeld intellectuele nederigheid die Hardy ertoe bracht Ramanujuanmisschien wel zijn grootste ontdekking van allemaal.
Ons voorstellen dat we helden van ons eigen verhaal zijn, kan ons beroven van de nederigheid die we nodig hebben om te slagen en te gedijen. Onszelf verwarren met genieën kan ons vaak in de problemen brengen. Mensen die denken dat ze het slim spelen, hebben de neiging dwaze fouten te maken, zowel omdat ze verwachten dingen te zien die anderen niet zien, als omdat ze niet op zoek gaan naar tekenen van problemen en deze niet herkennen.
Gelijkenissen over apen kunnen nuttig zijn omdat niemand verwacht dat ze genieën zijn, wat vereist dat we onszelf moeilijke vragen stellen. Doen we het belangrijke werk of de gemakkelijkste taken om vooruitgang te boeken? Als apen die munten opgooien professioneel succes kunnen simuleren, wat vieren we dan echt? Als apen die willekeurig op typemachines tikken meesterwerken kunnen creëren, wat is dan de waarde van menselijke keuzevrijheid?
De waarheid is dat mensen geneigd zijn dwaas te zijn. Buiten enkele beperkte expertisegebieden zijn wij niet in staat om basale onderscheidingen te maken in zaken die van belang zijn. Dus zoeken we naar signalen van welvaart, intelligentie, een gedeeld doel en andere dingen die we belangrijk vinden om te beoordelen welke informatie we moeten vertrouwen. Het voorstellen van apen om ons heen helpt ons om voorzichtiger te zijn.
Soms is het grootste obstakel tussen waar we nu zijn en het fantastische daarginds dat we zoeken slechts een paar meter voor ons.
Greg Satelliet is een transformatie- en veranderingsexpert, internationale keynote spreker en bestsellerauteur van Cascades: hoe een beweging te creëren die transformationele verandering stimuleert. Zijn vorige poging Innovatie in kaart brengenwerd geselecteerd als een van de beste zakelijke boeken van 2017. Je kunt meer over Greg leren op zijn website, GregSatelli.com en volg hem op Twitter @DigitalTonto
Wil je weerstand tegen verandering overwinnen? Schrijf je in voor de Een Changemaker Mindset-cursus volgen vandaag!
Afbeelding: Pexels